16.55

Okej, då ska vi ha lite arab-skola. Man lär sig mkt här ska ni veta!

Åker ni till Egypten kommer varenda jävel fråga vart du är ifrån, först ska de förstås gissa sen ska du säga. De har en tendens att ofta gissa rätt. Ditt namn är även intressant, men säg rätt namn för de kommer komma ihåg det och kalla dig det resten av tiden!

Du ska också undvika foto med araber, de visar nämligen bilderna för sina vänner och säger de legat med dig, kanske inte så kul. I storstäder som Kairo har de även en tendens att smygfilma dig, se upp!

Om du hör en arab på basaren som säger la, la, la, la så sjunger han inte. La betyder nämligen nej. Ska du tacka för något så förstår de engelska men shuckran heter det iaf på arabiska.

Min favorit är inshallah – om du frågar något eller vill ha något bekräftat svarar de ofta inshallah. Det betyder typ Om Gud vill. Så passa dig, ni har inte bestämt något! Mesh är okej, det betyder däremot att ni bestämt. Det kan du dock inte lita på alltid, araber är väääldigt, extremt galet sjukligt långsamma. Bestämmer ni kl 15.00 så kan de dyka upp 15.20, de kanske inte dyker upp alls heller. Ofta får man ring och påminna. Väntar du någonstans och de säger de är färdiga om 1 min, fråga då om det är en egyptisk eller en vanlig. För en egyptisk har en tendens att vara liiiite längre..

 En del män har stora bulor eller blåmärken, till och med sår, i pannan. Detta, som ni kanske misstänker, beror på bönen. Fem gånger om dagen är ju ganska ofta! De som inte har något märke säger att det inte spelar någon roll, alla andra säger att märket ger respekt och betyder att du är extra troende. Du kan ju själv välja vem du vill tro på.

Vintern har även kommit hit, det betyder att jag har tagit en sweatshirt utanpå min tshirt och skjorts medan araberna har täckjackor, mössor och vantar. Jag frågade om de varit i Sverige någon gång… :P

hoho, kul va? nu ska jag försöka hinna svara på lite mail.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Hahaha, soft!

2009-11-22 @ 22:16:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0